Katalog znalezionych fraz
Moje życie nie jest ani więcej, ani mniej warte niż jakiekolwiek inne..

2x póltoraki 1622 i 1623 Zygmunt III Waza
real skan zestawu 2małych srebrnych monet Zygmunta III Wazy od 1622 do 1623roku

ogólne wiadomości

AWERS

Tarcza z herbami Polski, Litwy, w środku Snopek Wazów. Nad tarczą z herbami - korona.

W legendzie otokowej : napis rozdzielony na górze koroną, a na dole cyfrą 3 w tarczy: SIGIS 3 D G / REX P M D L



REWERS

Jabłko królewskie z liczbą Z4 na środku, po bokach rok wybicia : 2 / 3 (1623).

W otoku napis : * MONE * NO / REG * POLO *

przedzielony na górze krzyżem, a na dole herbem Sas podskarbiego wielkiego koronnego Mikołaja Daniłłowicza.

Oczywiście były rożne herby na półtorakach jak i rózne odmiany samych półtoraków .Ocenia się ze było ich kilkaset odmian .Podobnie jak boratynek .Nie mniej jest to tania prawie 400 letnia moneta

-

Na monetach są różne herby .samych odmian półtoraków jest kilkaset .nie bawię sie w szczególiki ale zachęcam do zbierania tych monet bo to tanie jak na 400 letnie monety podobnie jak boratynki

Półtoraki były monetami o wartości półtora grosza (1 1/2 grosza - 3 półgrosze), bite w Polsce i na Litwie w XVII-XVIII w., w latach 161 - pokaż numer telefonu - 7.



Pierwsze półtoraki były wybijane już w 1614 roku i miały wypełnić lukę między groszem a trojakiem. Pierwsze monety wychodziły z mennic w Krakowie i Bydgoszczy, a na awersie widniał orzeł polski.

W późniejszym czasie bicie monety ograniczono do mennicy w Bydgoszczy oraz mennicy w Wilnie Rydze.

W 1615 roku orła na awersie zastąpiła tarcza herbowa z koroną u góry i pięcioma polami, w których umieszczono podwójnie Orła i Pogoń oraz Snopek Wazów.



Rewers był wzorowany na groszu brandenburskim i przedstawiał jabłko królewskie, które z czasem ulegało pewnym modyfikacjom.



Półtoraki były bite ze słabego srebra (ok. 0.469). W zamierzeniu miały służyć tylko do handlu nadgranicznego, a dzięki słabemu srebru chciano uniknąć wywozu monety poza granice Rzeczypospolitej. Była to moneta o niezbyt wielkiej wartości i często niezbyt starannie wykonana.



Trójka u dołu na awersie oznacza równowartość trzech półgroszy. Cyfra 24, wpisana w jabłko królewskie na rewersie to wskazanie, że 24 półtoraki równały się talarowi.

Tak miało być na początku, ale szybko wartość monety spadała, spowodowana wzrostem cen w tamtych czasach, co z kolei odbiło się na wzroście wartości monet talarowych i dukatowych.



Panowanie Zygmunta III Wazy zapisało się w historii mennictwa polskiego najbogatszą produkcją monet.



Czynnych było 16 mennic, w tym 7 koronnych.

Oprócz mennic koronnych bito monety miejskie w mennicach: poznańskiej, wschowskiej i łobżenickiej, monety litewskie, gdańskie, toruńskie, elbląskie, ryskie oraz monety lenne kurlandzkie.



Monety koronne bito w mennicach: olkuskiej, poznańskiej, wschowskiej, bydgoskiej, malborskiej, lubelskiej i krakowskiej.



Przydatne linki :

http://pl.wikipedia.org/wiki/Jan_Miko%C5%82aj_Dani%C5%82owicz



opis pochodzi ze strony



http://myvimu.com/exhibit/13151117-poltorak-koronny-zygmunt-iii-waza-1623
Link: olx.pl/oferta/CID767-IDck3PJ.html



Ort Zygmunt III Waza
Ort 1623 Zygmunt III Waza

Bardzo ładny egzemplarz, głęboko wybity.

Mennica Bydgoszcz

Średnica (mm): 30,00

Waga (g): 7,21

Srebro
Link: olx.pl/oferta/CID767-IDegr3N.html


Zestaw nr 2 póltoraki od 1621do 1624 Zygmunt III Waza
real skan zestawu 4małych srebrnych monet Zygmunta III Wazy od 1621 do 1624roku

ogólne wiadomości

AWERS

Tarcza z herbami Polski, Litwy, w środku Snopek Wazów. Nad tarczą z herbami - korona.

W legendzie otokowej : napis rozdzielony na górze koroną, a na dole cyfrą 3 w tarczy: SIGIS 3 D G / REX P M D L



REWERS

Jabłko królewskie z liczbą Z4 na środku, po bokach rok wybicia : 2 / 3 (1623).

W otoku napis : * MONE * NO / REG * POLO *

przedzielony na górze krzyżem, a na dole herbem Sas podskarbiego wielkiego koronnego Mikołaja Daniłłowicza.

Oczywiście były rożne herby na półtorakach jak i rózne odmiany samych półtoraków .Ocenia się ze było ich kilkaset odmian .Podobnie jak boratynek .Nie mniej jest to tania prawie 400 letnia moneta

-

Na monetach są różne herby .samych odmian półtoraków jest kilkaset .nie bawię sie w szczególiki ale zachęcam do zbierania tych monet bo to tanie jak na 400 letnie monety podobnie jak boratynki

Półtoraki były monetami o wartości półtora grosza (1 1/2 grosza - 3 półgrosze), bite w Polsce i na Litwie w XVII-XVIII w., w latach 161 - pokaż numer telefonu - 7.



Pierwsze półtoraki były wybijane już w 1614 roku i miały wypełnić lukę między groszem a trojakiem. Pierwsze monety wychodziły z mennic w Krakowie i Bydgoszczy, a na awersie widniał orzeł polski.

W późniejszym czasie bicie monety ograniczono do mennicy w Bydgoszczy ( 161 - pokaż numer telefonu - 7) oraz mennicy w Wilnie ( 161 - pokaż numer telefonu - 0) i Rydze.

W 1615 roku orła na awersie zastąpiła tarcza herbowa z koroną u góry i pięcioma polami, w których umieszczono podwójnie Orła i Pogoń oraz Snopek Wazów.



Rewers był wzorowany na groszu brandenburskim i przedstawiał jabłko królewskie, które z czasem ulegało pewnym modyfikacjom.



Półtoraki były bite ze słabego srebra (ok. 0.469). W zamierzeniu miały służyć tylko do handlu nadgranicznego, a dzięki słabemu srebru chciano uniknąć wywozu monety poza granice Rzeczypospolitej. Była to moneta o niezbyt wielkiej wartości i często niezbyt starannie wykonana.



Trójka u dołu na awersie oznacza równowartość trzech półgroszy. Cyfra 24, wpisana w jabłko królewskie na rewersie to wskazanie, że 24 półtoraki równały się talarowi.

Tak miało być na początku, ale szybko wartość monety spadała, spowodowana wzrostem cen w tamtych czasach, co z kolei odbiło się na wzroście wartości monet talarowych i dukatowych.



Panowanie Zygmunta III Wazy zapisało się w historii mennictwa polskiego najbogatszą produkcją monet.



Czynnych było 16 mennic, w tym 7 koronnych.

Oprócz mennic koronnych bito monety miejskie w mennicach: poznańskiej, wschowskiej i łobżenickiej, monety litewskie, gdańskie, toruńskie, elbląskie, ryskie oraz monety lenne kurlandzkie.



Monety koronne bito w mennicach: olkuskiej, poznańskiej, wschowskiej, bydgoskiej, malborskiej, lubelskiej i krakowskiej.



Przydatne linki :

http://pl.wikipedia.org/wiki/Jan_Miko%C5%82aj_Dani%C5%82owicz



opis pochodzi ze strony



http://myvimu.com/exhibit/13151117-poltorak-koronny-zygmunt-iii-waza-1623
Link: olx.pl/oferta/CID767-IDck3ww.html


szóstak 1623 Zygmunt III Waza nr4 ciekawa odmiana
real skan .kupujecie to co widzicie

Średnica (mm): 27,00

Waga (g): 4,04



Opis: szóstak koronny



Awers: SIGIS III D G REX POL M D L

Rewers: VI GROS ARGE SEX REG POL 16.23

mennica Kraków

po 16 w dacie kropka
Link: olx.pl/oferta/CID767-IDchfQn.html


Zygmunt III Waza 1623 ort,
Polska, Zygmunt III Waza 158 - pokaż numer telefonu -
2 - monety koronne, ort 1623, Bydgoszcz, Końcówka napisu PRV M., podana cema juz z wysylka
Link: olx.pl/oferta/CID767-IDerAkJ.html


nr 4 Ort 1623 Zygmunt III Waza mennica Bydgoszcz
real skan srebrnej monety Zygmunta III wazy .zapraszam na inne orty
Link: olx.pl/oferta/CID767-IDgrI0D.html


nr 2 ort 1623 Zygmunt III Waza +men Bydgoszcz
real skan monety.Jaka widzicie taka dostaniecie .Moneta srebrna Zygmunta III Wazy
Link: olx.pl/oferta/CID767-IDgry3f.html


Zygmunt III Waza 1587-1632, ort 1623, Gdańsk

Licytujecie Państwo monetę przedstawioną na poniższych zdjęciach.



Zygmunt III Waza 1587-1632 - miasto Gdańsk, ort 1623, Gdańsk, Końcówka napisu na awersie PR. Skrócona data 23 nad herbem miasta., Niedobity., Shatalin GD23e-5 st.3


 Na naszych pozostałych aukcjach znajdziecie Państwo wiele innych monet. Zakupione przedmioty (po wcześniejszym uzgodnieniu) można odebrać w Antykwariacie Numizmatycznym "Stare Monety" w Poznaniu przy ul.28 Czerwca 1956 nr 176.


Antykwariat Numizmatyczny "Stare Monety" jest zarejestrowanym sklepem numizmatycznym. Na wszystkie sprzedawane przedmioty otrzymacie więc Państwo paragon. Jeżeli cena przekroczy 1000 PLN, kupujący NIE musi płacić 2% podatku PCC.


Aukcja od 1 PLN bez ceny minimalnej!! Nie kończymy aukcji przed czasem!!! Nie odwołujemy ofert na mniej niż 24h przed zakończeniem aukcji! Proszę więc o rozważne licytowanie!


W razie jakichkolwiek pytań, proszę o kontakt na maila - wszelkie dane znajdują się na stronie "o mnie" Wszelkie informacje dotyczące finalizacji transakcji znajdą Państwo w mailu od Allegro informującym o zakończeniu aukcji.


Link: allegro.pl/-i6074079250.html


grosz Ag 1623 Zygmunt III Waza Kraków nr 27
Real skan .Kupujecie to co widzicie i takie otrzymacie Średnica (mm): 19,00

Waga (g): 1,04

Awers: SIG III DG REX POL M D L

Rewers: GROS REG POLO 1623

mennica Bydgoszcz
Link: olx.pl/oferta/CID767-IDch5x3.html


półtorak, 1623 r Zygmunt III Waza
Witam posiadam na sprzedaż monetę półtorak z 1623 r Zygmunt III Waza zainteresowanych proszę o kontakt
Link: olx.pl/oferta/CID767-IDhUPNR.html


nr 4 Ort 1623 Zygmunt III Waza mennica Bydgoszcz
Real skan tej monety .



Mała historia ortów koronnych

Pierwsze orty wybito w 1609 r. w Gdańsku. Wyobrażały one popiersie królewskie z długą rurkowatą kryzą w zbroi i z szarfą na ramieniu. Na rewersie powyginany renesansowy kartusz herbowy podtrzymywany przez dwa lwy. Pierwsze orty stanowiły równowartość ¼ talara, który w latach 1609 - 1615 miał wartość zbliżoną do 40 groszy. W roku 1615 deprecjacja drobnej monety srebrnej i drożenie talara sprawiło, że orty stały się nadwartościowe. Toteż nieco obniżono ich próbę, a wartość ustalono na 16 groszy. Do obiegu wprowadzono też ich nowy wzór, który pozwalał na odróżnienie nowych 16 groszowych monet o wcześniejszych emisji. Emisje ortów gdańskich zostały bardzo dobrze przyjęte w Koronie. Monety te doskonale nadawały się do obsługi lokalnego handlu. Zachowywały relatywnie stałą wartość pod względem próby i wagi, wobec bardzo szybko tracących na wartości trojaków i półtoraków. Pomimo dwukrotnej deprecjacji była to moneta o dosyć stabilnej wartości. Popularność ortów w koronie sprawiła, że administrujący mennica koronną w Bydgoszczy Jakub Jakobson van Emden podjął w 1618 roku próbę wybijania ortów koronnych. Nowa koronna moneta wyobrażała ozdobny portret królewski koronie i w zbroi z mieczem wspartym o ramię i jabłkiem panowania, na rewersie zaś ukoronowaną 9 polową tarczę herbową. Wykonano stemple i przystąpiono do ich wybijania według stopy menniczej gdańskiej. Prawdopodobnie emisja ta została przerwana, jako że Gdańsk ponownie zdeprecjonował wartość orta. Unikatowy ort z 1618 r. znany był w rozproszonej kolekcji Czerwińskiego. Mennica w Bydgoszczy zdecydowała się powrócić do produkcji ortów w 1620. Od tego roku wybijano je nieprzerwanie przez kilka następnych kilka lat do 1625 roku. Rok później do wybijania ortów przystępuje też mennica lenna w Królewcu, a po rocznej przerwie w 1623 roku, do ich wybijania powraca Gdańsk. Pierwsze orty wzorowały się na stemplach z 1618 roku, jednak miejsce 9 polowej tarczy zajęła 4 polowa tarcza herbowa z małą tarczą z herbem królewskim Snop w środku . Masową produkcję ortów mennica Bydgoska rozpoczęła w 1621 roku. W tym roku wybito dwie emisje z nominałem umieszczonym u dołu pod popiersiem, a wyrażonym cyfrą 16 (groszy). Wkrótce jednak zrezygnowano z umieszczania nominału, wobec tracącego na wartości grosza. Pierwsze odmiany z cyfrą 16 należą do monet stosunkowo rzadkich. Można je podzielić na trzy typy różniące się dekoracją korony nad tarczą. Korona ma, lub nie ma wewnętrzne pałąki z mniej lub bardziej dekoracyjną tarczą z herbem Sas, należącym do podskarbiego koronnego. Ogółem udało się opisać 14 odmian interpunkcyjnych ortów z cyfrą 16. Emisje ortów z lat 1621 – 1625 bez cyfry 16 miały charakter masowy i wykazują bardzo wiele typów. Kolejne typy i odmiany charakteryzują się odmiennie przedstawianą koroną i jak przy poprzedniej emisji także odmiennym przedstawianiem tarczy z herbem podskarbiego. Ilość odmian dodatkowo powiększa dekoracja boków tarczy herbowej i sposobem wkomponowania w nie daty. Tytulatura królewska awersu może być zakończona tytulaturą PRVS.MAS, PRVS.M; PRV:M; PR:M; także imię królewskie może być zapisana w formie SIGIS III jak SIGI III. Wśród tych ortów jest kilka odmian bardzo rzadkich, do takich należy ort z roku 1621 bez ozdób wokół tarczy herbowej W roku 1622 mamy też orta bez prawej górnej dekoracji przy tarczy herbowej (WCN aukcja 38), w tymże roku wyróżnić tez można odmianę z małą głową króla. Pośród stempli z 1623 roku na uwagę zasługuje odmiana ze wieszającymi się kokardami po bokach tarczy miast dekoracyjnych zawijasów (WCN.39). Można też wyróżnić odmianę z szeroką kokardą nad królewskim ramieniem. Do poszukiwanych typów należy wyobrażenie tarczy herbowej ozdobione jelenimi rogami. Orty z ostatniego 1625 roku należą do monet niezwykle rzadkich, egzemplarz taki znany jest ze zbioru Potockiego. W 1627 roku wychodzi królewska ordynacja całkowicie zabraniająca bicia monet drobnych w Królestwie Polskim, ustawie tej podlegały także orty.
Link: olx.pl/oferta/CID767-IDgrMfF.html


6x półtoraki 1621 do 1626 Ag Zygmunt III Waza
real skan zestawu małych srebrnych monet Zygmunta III Wazy od 1621 do 1626roku

ogólne wiadomości

AWERS

Tarcza z herbami Polski, Litwy, w środku Snopek Wazów. Nad tarczą z herbami - korona.

W legendzie otokowej : napis rozdzielony na górze koroną, a na dole cyfrą 3 w tarczy: SIGIS 3 D G / REX P M D L



REWERS

Jabłko królewskie z liczbą Z4 na środku, po bokach rok wybicia : 2 / 3 (1623).

W otoku napis : * MONE * NO / REG * POLO *

przedzielony na górze krzyżem, a na dole herbem Sas podskarbiego wielkiego koronnego Mikołaja Daniłłowicza.

-

Na monetach są różne herby .samych odmian półtoraków jest kilkaset .nie bawię sie w szczególiki ale zachęcam do zbierania tych monet bo to tanie jak na 400 letnie monety podobnie jak boratynki

Półtoraki były monetami o wartości półtora grosza (1 1/2 grosza - 3 półgrosze), bite w Polsce i na Litwie w XVII-XVIII w., w latach 161 - pokaż numer telefonu -
7.



Pierwsze półtoraki były wybijane już w 1614 roku i miały wypełnić lukę między groszem a trojakiem. Pierwsze monety wychodziły z mennic w Krakowie i Bydgoszczy, a na awersie widniał orzeł polski.

W późniejszym czasie bicie monety ograniczono do mennicy w Bydgoszczy ( 161 - pokaż numer telefonu -
7) oraz mennicy w Wilnie ( 161 - pokaż numer telefonu -
0) i Rydze.

W 1615 roku orła na awersie zastąpiła tarcza herbowa z koroną u góry i pięcioma polami, w których umieszczono podwójnie Orła i Pogoń oraz Snopek Wazów.



Rewers był wzorowany na groszu brandenburskim i przedstawiał jabłko królewskie, które z czasem ulegało pewnym modyfikacjom.



Półtoraki były bite ze słabego srebra (ok. 0.469). W zamierzeniu miały służyć tylko do handlu nadgranicznego, a dzięki słabemu srebru chciano uniknąć wywozu monety poza granice Rzeczypospolitej. Była to moneta o niezbyt wielkiej wartości i często niezbyt starannie wykonana.



Trójka u dołu na awersie oznacza równowartość trzech półgroszy. Cyfra 24, wpisana w jabłko królewskie na rewersie to wskazanie, że 24 półtoraki równały się talarowi.

Tak miało być na początku, ale szybko wartość monety spadała, spowodowana wzrostem cen w tamtych czasach, co z kolei odbiło się na wzroście wartości monet talarowych i dukatowych.



Panowanie Zygmunta III Wazy zapisało się w historii mennictwa polskiego najbogatszą produkcją monet.



Czynnych było 16 mennic, w tym 7 koronnych.

Oprócz mennic koronnych bito monety miejskie w mennicach: poznańskiej, wschowskiej i łobżenickiej, monety litewskie, gdańskie, toruńskie, elbląskie, ryskie oraz monety lenne kurlandzkie.



Monety koronne bito w mennicach: olkuskiej, poznańskiej, wschowskiej, bydgoskiej, malborskiej, lubelskiej i krakowskiej.



Przydatne linki :

http://pl.wikipedia.org/wiki/Jan_Miko%C5%82aj_Dani%C5%82owicz



opis pochodzi ze strony



http://myvimu.com/exhibit/13151117-poltorak-koronny-zygmunt-iii-waza-1623
Link: olx.pl/oferta/CID767-IDck2HB.html


Półtorak, 1623, Bydgoszcz, stan menniczy
Zygmunt III Waza 158 - pokaż numer telefonu -
2, półtorak, 1623, Bydgoszcz, stan menniczy

Jesteś zainteresowany pisz

Dziękuje
Link: olx.pl/oferta/CID767-IDestyp.html


Półtorak Zygmunt III Waza 50 sztuk.Polecam
Sprzedam półtoraki Zygmunta III Wazy 1587 do 1632 stany różne,ilość 50 sztuk:1620 1szt 1621 1szt 1622 7szt 1623 9szt 1624 8szt 1625 1szt 1626 2szt 1632 2szt 19 sztuk niewidoczna data.Jedna sztuka wyjdzie jedyne 17 zł.
Link: olx.pl/oferta/CID767-IDaSAYW.html


Ort, Zygmunt III Waza 1623r.- srebro
Mam do zaoferowania monety ORT ZYGMUNTA III WAZY z 1623,Srebrne. Proszę samemu obejrzeć i ocenić .Polecam do ozdoby kolekcji lub jako dobra lokatę.Zapraszam na inne moje aukcje, gdzie wystawiam wiele innych ciekawych pozycji.Cena dotyczy jednej sztuki, przy zakupie kilku - rabat.POSIADAM RÓWNIEŻ WIELE INNYCH MONET M.IN.Z OKRESU ŚREDNIOWECZNEJ POLSKI.
Link: olx.pl/oferta/CID767-ID1NJSp.html


Ort koronny 1623
Ort koronny 1623 r Zygmunt III Ważą PRVM rzadki monety pochodza z mojej prywatnej kolekcji
Link: olx.pl/oferta/CID767-IDcUCOz.html


Zygmunt III Waza szeląg, 1623 Wilno wykopek
Mam do sprzedania monetę Zyga Wazy szeląg, polecam dla kolekcjonerów :)
Link: olx.pl/oferta/CID767-IDh1YDt.html


Jak czytać malarstwo polskie Folga-Januszewska
MOJE DANE

31-055 KRAKÓW
UL.MIODOWA 4
TEL.12 422-19-56
KOM. 665 221 722
ja@neostrada.pl

OPŁATY ZA PRZESYŁKI




WYSYŁKA POCZTA POLSKA

WPŁATA NA KONTO

STANDARDOWA
10,00 ZŁ
PRIORYTETOWA
15,00 ZŁ
ZA POBRANIEM PRZESYŁKA
PRIORYTETOWA
25,00 ZŁ
ODBIÓR OSOBISTY
0 ZŁ

KSIĘGARNIA



"jerzywo" ZAKUPY Z GWARANCJĄ

1. Prowadzimy księgarnię od 1990r. - patrz "o mnie"

2. Na Allegro jesteśmy od 2004r.

3. Kupując u nas mają Państwo gwarancje szybkiej wysyłki

4. W przypadku jakichkolwiek problemów / reklamacji

ewentualne dodatkowe koszty pokrywa nasza firma .

5. Bezpieczne pakowanie w karton .

6 Kupując na kilku aukcjach za wysyłkę płacisz raz .

7. Każdy zakup dokumentowany jest paragonem z kasy fiskalnej .

8. Na życzenie faktura vat

9. Wysyłka zaraz po wpłacie na konto




Jak czytać malarstwo polskie. Od XI wieku do 1914 roku


 


Przedstawiony wybór ponad 150 dzieł malarskich istotnych dla dziejów polskiej sztuki od końca XI wieku do wybuchu I wojny światowej ma na celu zwrócenie uwagi na bogactwo treści, na znaczenia i na formę obrazów, które powstawały w Polsce lub były zamawiane z myślą o polskim odbiorcy. Mamy więc przed sobą nie tylko malarstwo sztalugowe, ale także „obrazy” z ksiąg (iluminacja), obrazy będące elementem architektury (freski i malowidła ścienne) oraz ikony, których emocjonalny kult, jak w wypadku Matki Boskiej Częstochowskiej, przysłaniał nierzadko postać artystyczną dzieła. Czy poprzez ten wybór możemy „odczytać” kod kulturowy, czy istnieje jakaś specyfika treści, formy i wyrazu charakterystyczna dla jednej z najstarszych państwowości europejskich, jaką była Polska? Czy możemy w obrazach tych znajdować obraz świata leżącego na przecięciu wielu kultur, gdzie Wschód spotykał Zachód, gdzie religie i narodowości budowały różnorodność tradycji? Zaproponowany wybór dzieł jest próbą zebrania „malarskich głosów”, które tworzą „polski język wizualny”, ich „odczytywanie” jest zarazem prezentacją wielu metod, które historia sztuki zaproponowała, aby zbliżyć się do obiektów swoich badań. Czy próbą udaną, ocenić może czytelnik, a raczej chyba widz czytający.


 


 


SPIS TREŚCI


 



1. Sakramentarz Tyniecki, ok. 1060-1080 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9


2. Malowidła w komnacie trzeciej kondygnacji Wieży Mieszkalnej w Siedlęcinie, ok. 1340-1346 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12


3. Sceny Maryjne, Zwiastowanie Józefowi i postaci świętych. Polichromia w prezbiterium kościoła św. Jana Chrzciciela


(dawniej Bożogrobowców) w Gnieźnie, ok. 1350-1360 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16


4. Św. Jan Chrzciciel i Św. Jan Ewangelista, tzw. Święci Janowie. Malowidła ścienne w prezbiterium


Bazyliki katedralnej pw. Świętych Janów w Toruniu, ok. 1351-1360 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18


5. Zespół malowideł ze sceną fundacyjną Wierzbięty z Paniewic.


Opactwo pocysterskie pw. Najświętszej Marii Panny i św. Mikołaja, Ląd nad Wartą, 1370-1372 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20


6. Poliptyk Grudziądzki. Pomorze Gdańskie, ok. 1390 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24


7. Psałterz Królowej Jadwigi, zwany też Psałterzem fl oriańskim, ok. 1399-1400 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26


8. MISTRZ ANDRZEJ I WSPÓŁPRACOWNICY, Zespół fresków bizantyńsko-ruskich. Kaplica Zamkowa Trójcy Świętej


w Lublinie, ok. 1418 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28


9. MALARZ MAŁOPOLSKI, Epitafi um Wierzbięty z Branic, ok. 1425 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30


10. MISTRZ TRYPTYKU Z WIELOWSI, Legenda św. Jadwigi Śląskiej, ok. 1430-1440 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32


11. Matka Boska Częstochowska, XII-XIV w. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37


12. Pietà z Tubądzina, ok. 1450 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40


13. Część środkowa Poliptyku św. Barbary, 1477 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42


14. MIKOŁAJ HABERSCHRACK, Kwatery Poliptyku Augustiańskiego, 1468 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45


15. MISTRZ CHÓRÓW ŚWIĘTOKRZYSKICH, Św. Eustachy na łowach, 1467 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48


16. JAN WIELKI, Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny. Kościół oo. Bernardynów w Warcie, ok. 1490 . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50


17. Tablica Dziesięciorga Przykazań, ok. 1480-1490 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52


18. Graduał Jana Olbrachta, 1499-1506 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56


19. Kodeks Baltazara Behema, 1503-1506 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58


20. Mszał Erazma Ciołka, 1515-1518 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60


21. Grajkowie wśród motywów kwiatowych. Kościół Świętej Trójcy w Grębieniu koło Wielunia, ok. 1520-1530 . . . . . . . . . . . . . . . 62


22. MALARZ POZNAŃSKI, Rozsiekanie zwłok św. Stanisława, 1521 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64


23. Bitwa pod Orszą, ok. 1530 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67


24. STANISŁAW SAMOSTRZELNIK, Jan Długosz, Catalogus Archiepiscoporum Gnesnensium oraz Vitae


Episcoporum Cracoviensium, ok. 1531-1535 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70


25. MARCIN KOBER, Portret króla Stefana Batorego, ok. 1583 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72


26. MARCIN KOBER, Portret Anny Jagiellonki, ok. 1595 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74


27. Portret Katarzyny z Lubomirskich Ostrogskiej, 1597 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78


28. Rolka sztokholmska zwana także Rolką wazowską lub Polskim Rulonem, po 1605 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80


29. IZAAK VAN DER BLOCKE, Apoteoza Gdańska, 1606-1608 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84


30. ANTON MÖLLER, Model świata i społeczeństwa gdańskiego, ok. 1600 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86


31. Portret Tomasza Zamoyskiego, ok. 1608 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88


32. HERMAN HAN, Koronacja Najświętszej Marii Panny, 1623-1624 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90


33. TOMASZ DOLABELLA, Bitwa pod Lepanto, 1632 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94


34. TOMASZ DOLABELLA, Portret Stanisława Tęczyńskiego, ok. 1634 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96


35. BARTHOLOMÄUS MILWITZ, Pożar na Długim Targu w Gdańsku, ok. 1650-1656 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98


36. Portret profesora Jana Brożka, 1652 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100


37. BARTŁOMIEJ STROBEL, Portret Martina Opitza von Boberfelda, 1636-1637 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101


38. DANIEL SCHULTZ, Portret króla Jana Kazimierza, ok. 1660 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103


39. DANIEL SCHULTZ, Portret Jana Heweliusza, 1677 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106


40. ANDRZEJ STECH, Spacer przed murami Gdańska, 1670-1672 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108


41. FRANCISZEK LEKSZYCKI OFM, Taniec śmierci z kościoła Bernardynów w Krakowie, ok. 1670 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112


42-44. Portrety trumienne, XVII w. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116


45. MICHEL ANGELO PALLONI, malowidła na sklepieniach przęseł południowej Galerii Pałacu Wilanowskiego,


ok. 1690 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118


46. JERZY ELEUTER SZYMONOWICZ SIEMIGINOWSKI, Pory roku, cykl malowideł w apartamentach


króla Jana III Sobieskiego i królowej Marii w Pałacu w Wilanowie, 1686 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120


47. BOGDAN TEODOR LUBIENIECKI, Portret rodziny, 1690-1700 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124


48. KRZYSZTOF LUBIENIECKI, Bakałarz, 1727 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126


49. SZYMON CZECHOWICZ, Złożenie do grobu, 1731 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128


50. Portret Kazimierza Boreyki, ok. 1735-1738 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130


51. JAKUB WESSEL, Portret Hieronima Floriana Radziwiłła, ok. 1746 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132


52-53. TADEUSZ KUNTZE-KONICZ, Sztuka (Akademia Sztuk), 1754; Fortuna, 1754 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134


54. FRANCISZEK SMUGLEWICZ, Cesarz Tytus wita Agrypę i Berenikę w Rzymie, 1785 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137


55. BERNARDO BELLOTTO, ZWANY CANALETTO, Widok Warszawy od strony Pragi, 1770 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140


56. BERNARDO BELLOTTO, ZWANY CANALETTO, Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego, 1773 . . . . . . . . . . . . . . 143


57. ZYGMUNT VOGEL, Widoki z Warszawy i okolic, 1791-1808 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146


58. MARCELLO BACCIARELLI, Sobieski pod Wiedniem, 1782-1783 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148


59-60. MARCELLO BACCIARELLI, Autoportret w brązowym fraku, 1793; Portret króla Stanisława Augusta


Poniatowskiego z klepsydrą, 1793 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150


61. JEAN-PIERRE NORBLIN DE LA GOURDAINE, Towarzystwo na wycieczce nad jeziorem, po 1777 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152


62. JEAN-PIERRE NORBLIN DE LA GOURDAINE, Elekcja Augusta III Wettina na króla polskiego w 1733 roku,


ok. 1790 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154


63. GIOVANNI BATTISTA LAMPI STARSZY, Portret Stanisława Feliksa Szczęsnego Potockiego z synami –


Jerzym i Stanisławem, 1788-1790 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156


64. JÓZEF PESZKA, Portret Stanisława Kublickiego, 1790-1791 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158


65. KAZIMIERZ WOJNIAKOWSKI, Zebranie towarzyskie w parku, 1797 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160


66. KAZIMIERZ WOJNIAKOWSKI, Konstytucja 3 maja 1791, 1806 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162


67. JAN RUSTEM, Portret Marii Mirskiej, Barbary Szumskiej i Adama Napoleona Mirskiego, ok. 1808 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164


68. ANTONI BRODOWSKI, Parys w czapce frygijskiej, ok. 1813-1814 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166


69-71. ANTONI BRODOWSKI, Edyp i Antygona, 1828; ALEKSANDER KOKULAR, Edyp i Antygona, 1825;


ALEKSANDER KOKULAR, Wnętrze salonu w domu artysty, ok. 1830 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168


72. WINCENTY KASPRZYCKI, Wystawa Sztuk Pięknych w Warszawie w 1828 roku, 1828 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171


73. MARCIN ZALESKI, Widok Pałacu w Łazienkach latem, 1836-1838 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174


74. FRANCISZEK KSAWERY LAMPI, Krajobraz górski z wodospadem, ok. 1820 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176


75. WALENTY WAŃKOWICZ, Portret Adama Mickiewicza na skale Ajudahu, 1827-1828 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178


76. JAN NEPOMUCEN GŁOWACKI, Morskie Oko, 1837 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180


77. FRANCISZEK TEPA, Portret Adama Józefa Potockiego, 1853 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182


78. FELIKS PĘCZARSKI, Szulerzy przy świecy, 1845 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184


79. PIOTR MICHAŁOWSKI, Defi lada przed Napoleonem, 1837 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186


80. PIOTR MICHAŁOWSKI, Napoleon na koniu [wersja duża], po 1846 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187


81. JANUARY SUCHODOLSKI, Bitwa pod Somosierrą, 1860 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189


82. HENRYK RODAKOWSKI, Portret generała Henryka Dembińskiego, 1852 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192


83. JÓZEF SIMMLER, Śmierć Barbary Radziwiłłówny, 1860 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194


84. ARTUR GROTTGER, Ucieczka Henryka Walezego z Polski, 1860 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198


85. ARTUR GROTTGER, Autoportret, 1867 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200


86. JULIUSZ KOSSAK, Amazonka, 1868 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202


87. HENRYK RODAKOWSKI, Wojna kokosza, 1872 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204


88. ALEKSANDER KOTSIS, Ostatnia chudoba, 1870 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206


89. MAKSYMILIAN GIERYMSKI, Patrol powstańczy, 1873 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208


90. MAKSYMILIAN GIERYMSKI, Noc, 1872-1873 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209


91. JAN MATEJKO, Stańczyk, 1862 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210


92. JAN MATEJKO, Kazanie Skargi, 1864 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212


93. JAN MATEJKO, Bitwa pod Grunwaldem, 1878 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214


94. MAURYCY GOTTLIEB, Salome z głową świętego Jana, ok. 1878 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224


95. WOJCIECH GERSON, Śmierć Przemysława, 1881 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226


96. HENRYK SIEMIRADZKI, Sąd Parysa, 1892 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228


97. HENRYK SIEMIRADZKI, Dirce chrześcijańska, 1897 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230


98. FRANCISZEK ŻMURKO, Z rozkazu padyszacha, 1881 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232


99. MAURYCY GOTTLIEB, Ahasverus (Autoportret), 1876 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234


100-102. JÓZEF CHEŁMOŃSKI, Babie lato, 1875; Kuropatwy, 1891; Bociany, 1900 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235


103. JAN STANISŁAWSKI, Bodiaki, 1885; Bodiaki pod słońcem, 1895 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238


104. JÓZEF BRANDT, Matka Boska Poczajowska (Modlitwa na stepie), ok. 1890 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240


105. ALEKSANDER GIERYMSKI, W altanie, 1882 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243


106. JÓZEF PANKIEWICZ, Lato, 1890 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246


107. LEON WYCZÓŁKOWSKI, Kopanie buraków I, przed 1893 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248


108. ALEKSANDER KOTSIS, Giewont, ok. 1870-1875 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250


109. ADAM CHMIELOWSKI, Opuszczona plebania, 1888 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252


110. ALEKSANDER GIERYMSKI, Piaskarze, 1887 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254


111. WŁADYSŁAW PODKOWIŃSKI, Nowy Świat w Warszawie w słońcu (w dzień letni), 1892 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256


112. STANISŁAW WITKIEWICZ, Pejzaż zimowy z Tatr, po 1890 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258


113. STANISŁAW WITKIEWICZ, Czarny staw – kurniawa, 1892 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260


114. JULIAN FAŁAT, Oszczepnicy, 1890 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262


115. LUDWIK DE LAVEAUX, W drodze do Morskiego Oka, 1889 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264


116. WOJCIECH GERSON, Cmentarz w górach, 1894 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266


117. JÓZEF PANKIEWICZ, Nokturn – Łabędzie w Ogrodzie Saskim w Warszawie nocą, 1893-1894 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268


118. WITOLD PRUSZKOWSKI, Wizja, ok. 1890 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270


119. JACEK MALCZEWSKI, Melancholia, 1894 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273


120. JACEK MALCZEWSKI, Sztuka w zaścianku, 1896 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276


121. STANISŁAW WYSPIAŃSKI, Chochoły (Planty nocą), 1898-1899 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278


122. WOJCIECH WEISS, Opętanie, 1899-1900 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280


123. WŁADYSŁAW PODKOWIŃSKI, Szał (szkic), 1893 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282


124. WŁADYSŁAW ŚLEWIŃSKI, Czesząca się, 1897 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284


125. WOJCIECH WEISS, Wiosna, 1898 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286


126. APOLONIUSZ KĘDZIERSKI, Dziewczyna z dzbanem, ok. 1900 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288


127. STANISŁAW WYSPIAŃSKI, Macierzyństwo, 1902 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290


128. JÓZEF MEHOFFER, Dziwny ogród, 1902-1903 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292


129. JACEK MALCZEWSKI, Śmierć, 1902 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295


130. JACEK MALCZEWSKI, Hamlet polski – portret Aleksandra Wielopolskiego, 1903 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297


131. EDWARD OKUŃ, Autoportret z żoną na tle Anticoli Corrado, 1900 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298


132. FERDYNAND RUSZCZYC, Stare jabłonie, 1900 . . . . . . . . . . . . . . .



Link: allegro.pl/-i6075987815.html


  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rafikiexe.pev.pl


  • © Moje życie nie jest ani więcej, ani mniej warte niż jakiekolwiek inne.. Design by Colombia Hosting